back

Засідання «круглого столу» з представниками органів влади, місцевого самоврядування, керівниками підприємств, установ та організацій на тему «Впровадження Закону України «Про зайнятість населення»

30 липня 2013

17 липня 2013 року в приміщенні Ріпкинського районного центру зайнятості відбулося засідання «круглого столу» з представниками органів влади, місцевого самоврядування, керівниками підприємств, установ та організацій на тему «Впровадження Закону України «Про зайнятість населення» Відкрив засідання «Круглого столу» директор Ріпкинського районного центру зайнятості Швець Микола Костянтинович.
На сьогодні уряд затвердив усі необхідні нормативно-правові акти і ми отримали інструменти для реалізації політики зайнятості, передбачені новим законодавством. Застосування цих інструментів має суттєво підвищити ефективність роботи по забезпеченню продуктивної зайнятості населення та скороченню тривалості безробіття.
Ще у квітні Державним центром зайнятості за погодженням з Міністерством визначені критерії оцінки діяльності регіональних та базових центрів зайнятості, основними з яких є:
1. Збільшення кількості працевлаштованих безробітних на новостворені робочі місця;
2. Скорочення тривалості безробіття до 120 днів;
3. Зростання кількості вакансій та роботодавців, які інформують службу зайнятості про вільні робочі місця;
4. Збільшення числа працевлаштованих безробітних, які пройшли професійне навчання;
5. Забезпечення результативності застосування нових механізмів соціального захисту від безробіття, передбачених Законом України «Про зайнятість населення».
Сьогоднішнє засідання «круглого столу» передбачає обговорення шляхів виконання цільових орієнтирів діяльності районної служби зайнятості до кінця поточного року.
За 6 місяців 2013 року центром зайнятості взято на облік 436 шукачів роботи, - на 30% більше аналогічного показника минулого року в основному за рахунок змін в законодавстві по наданню послуг зайнятому населенню. Загалом, на обліку перебувало 722 особи, з них 565 безробітних, що на 12% менше, ніж за цей період торік. Головним є завдання: при збільшенні обсягів реєстрації забезпечити зростання рівня охоплення населення активними заходами сприяння зайнятості. В цілому по району цей показник складає 84,1%, що є другим показником по області, який складає 85%. За сприяння служби зайнятості протягом першого півріччя забезпечено роботою 283 громадян, що на 20% більше, ніж у січні – червні минулого року. Планове завдання перевиконане на 23 особи і складає 109%. Працевлаштування безробітних також відбувалося успішно – роботою забезпечено 191 таких громадян – на 15.1% більше минулорічного показника. З урахуванням змін у законодавстві щодо категорії осіб, які мають додаткові гарантії у сприянні працевлаштуванню, реєстрація зросла на 19% ( в той час як по області зросла вдвічі). 43 соціально вразливі громадяни забезпечені роботою, що 96 % більше ніж торік. Рівень їх працевлаштування складає 22,5%, що на 13,2% більше, ніж у 2012 році, але на 11.3% менше від загального рівня працевлаштування. Національним планом дій «Заможне суспільство, конкурентноспроможна економіка, ефективна держава» передбачене збільшення щороку на 5% кількості зайнятих осіб, які потребують додаткових гарантій сприяння працевлаштуванню. Відповідно до завдання Міністра соціальної політики Наталії Королевської рівень працевлаштування осіб з інвалідністю має становити не менше 40%. За підсумками 6 місяців цього року районний центр зайнятості забезпечує виконання цього орієнтиру на 44.4%. За звітний період набувало нових професій та підвищувало кваліфікацію 75 безробітних, з них всі під замовлення роботодавців або з орієнтацією на підприємництво. Ми готові до збільшення на 12 осіб індикатора забезпечення організації професійного навчання. До кінця року кількість осіб, які пройшли підготовку, перепідготовку або підвищення кваліфікації за сприянням служби зайнятості і становитиме не менше 127 осіб. Ефективність професійного навчання безробітних – один з пріорітетів нашої діяльності і досягнення позитивних результатів ні в якому разі не дає нам приводів для послаблення роботи в цьому напрямку. Стовідсотковий рівень працевлаштування після проходження професійного навчання має бути утриманий. Ключовим питанням реалізації нового Закону «Про зайнятість населення» є видача ваучерів особам, старшим за 45 років. Протягом січня-червня цією послугою скористався 1 мешканець району. З набранням чинності Порядку компенсації роботодавцям Єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування розпочато роботу щодо організації взаємодії з підприємствами району, які створили або мають намір створити нові робочі місця для працевлаштування безробітних. Підсумки роботи за 6 місяців свідчать про певні труднощі в організації та проведенні громадських робіт та інших робіт тимчасового характеру, із загальної чисельності 722 осіб, які перебували на обліку у центрі зайнятості взяло участь у громадських та інших роботах тимчасового характеру 249 осіб ( 34,5% та 70,3% до відповідного періоду минулого року). На сьогодні ми продовжуємо громадські роботи за рахунок використання коштів місцевих бюджетів та Фонду пропорційними частинами. Проте обсяги залучених бюджетних коштів для фінансування громадських робіт не достатні для виконання поставлених завдань. Тільки 6 сільських та селищних рад – 19% від загальної кількості, використовували кошти на організацію громадських робіт (Ріпкинська , Замглайська, Любецька, Голубицька , Горностаївська, Добрянська с/рада). Залучено всього 37 осіб з числа безробітних, які відпрацювали 761 л/дні. Загальна сума коштів склала 68305,49 грн. Згідно з дорученням Кабінету Міністрів України видатки місцевих бюджетів на організацію громадських робіт мають бути збільшені. Коли за підсумками півріччя будуть переглядатися місцеві бюджети хотілося б бути учасниками цього процесу та забезпечити зростання обсягів фінансування громадських робіт. Пріорітетним завданням, яке сьогодні ставить перед нами Міністерство соціальної політики та Державний центр зайнятості, - це скорочення середньї тривалості безробіття до 120 днів. В нашому районі за 6 місяців вона становила 173 днів, що менше минулорічного показника на 70 днів, але вище, ніж в середньому по Україні. Особливе занепокоєння викликає та частка безробітних, що перебувають на обліку понад рік. І хоча їх в області 791 особа або 5%, а нашому районі 11 або 4.3%. Активна робота з такими громадянами значно покращила б структуру тривалості безробіття. З кожним місяцем пасивного перебування на обліку ці люди втрачають найголовніше – мотивацію до праці. Здійснюється щотижневий аналіз роботи з довготривалими безробітними, активізовані зусилля особистих консультантів та безробітних на прискорення працевлаштування та скорочення тривалості перебування на обліку. Завдання : не менше 50% безробітних, які до нас звертаються, мають отримувати роботу у перші 3 місяці після звернення. Тому наше головне завдання – активізація співпраці з роботодавцями щодо забезпечення кожного, хто бажає працювати і активно шукає роботу, достойно оплачуваним робочим місцем. За 6 місяців 2013 року у Ріпкинському РЦЗ було зареєстровано 289 вакансій, що складає 93,5% до попереднього періоду минулого року.Значна робота проводиться і в напрямку залучення роботодавців до співпраці із службою зайнятості, про що свідчить збільшення кількості подавачів вакансій. За підсумковий період відслідковується рівень зростання питомої ваги вакансій із заробітною платою вище мінімальної на 17,1%. Державним центром зайнятості розроблено проект паспорту зайнятості кожного регіону, міста та району на основі якого будуть розроблятись програми зайнятості, заходи на місцях, здійснюватись контроль за ефективністю співпраці влади, служби зайнятості та роботодавців у реалізації державної політики зайнятості. 2013 рік багато в чому особливий в службі зайнятості. Служба переживає масштабну реорганізацію своєї структури і напрямів діяльності. Зміна статусу передусім означає підвищення рівня відповідальності усіх працівників. Кожний центр зайнятості відтепер не просто надає соціальні послуги, а й відповідає в цілому за реалізацію державної політики у сфері зайнятості населення на відповідній території. Ми отримали своє розпорядження новий набір інструментів, який дає нам серйозні важелі впливу на ринок праці. Головне наше завдання - грамотно скористатися цими інструментами та забезпечими безумовне досягнення встановлених індикатор.
Продовжила доповідь головний спеціаліст відділу взаємодії з роботодавцями районного центру зайнятості Кухаренко Тетяна Станіславівна, яка прокоментувала Закон України «Про зайнятість населення» та розповіла про його новації.
Закон України «Про зайнятість населення» - важливий крок до сучасного ринку праці. Одним із основних завдань служби зайнятості є співпраця з роботодавцями, взаємодія органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, роботодавців та професійних спілок з метою забезпечення повної та продуктивної вільно обраної зайнятості, зокрема здійснення заходів щодо сприяння зайнятості населення, забезпечення ефективного та цільового використання коштів, спрямованих на реалізацію державної політики у сфері зайнятості населення, здійснення заходів, що сприяють зайнятості громадян, які недостатньо конкурентоспроможні на ринку праці, заохочення роботодавців, які зберігають діючі та створюють нові робочі місця. З 01 січня 2013 року набрав чинності новий Закон України «Про зайнятість населення», підписаний 05 липня 2012 року Президентом України Віктором Януковичем. Цей документ було розроблено на виконання соціальних ініціатив президента України, спрямованих на впровадження активної політики зайнятості та створення нових робочих місць. Документ містить низку важливих інновацій, що стосується всіх основних фігурантів ринку праці, а саме про роботодавців і найманих працівників, молодь, яка розпочинає трудову діяльність, і громадян старшого віку. Насамперед йдеться про такі зміни. Статус безробітного і виплата матеріального забезпечення. Відповідно до нового Закону людина, яка не працює і звернулася до центру зайнятості в пошуках роботи відтепер отримуватиме статус безробітного з першого дня реєстрації в центрі зайнятості, якщо підходяща робота для неї відсутня. Причому звертатися можна до будь-якого центру зайнятості – незалежно від зареєстрованого місця проживання особи. Допомога по безробіттю виплачується з восьмого дня після реєстрації особи в центрі зайнятості. Розмір максимальної допомоги по безробіттю тепер не обмежується середньою заробітною платою в регіоні, де зареєстрована особа, що має статус безробітного, а буде єдиним в Україні і становитиме чотири прожиткових мінімуми для працездатних осіб. Захист від проявів дискримінації у сфері зайнятості населення та обов’язки роботодавців. З 01 січня 2013 року забороняється в оголошеннях (рекламі) зазначати обмеження щодо віку кандидатів, пропонувати роботу лише жінкам або лише чоловікам (за винятком специфічної роботи, яка може виконуватись винятково особами певної статі). Роботодавці зобов’язані забезпечувати гідні умови праці, які відповідають вимогам законодавства у сфері оплати праці та охорони праці. Посилення додаткових гарантій у сприянні працевлаштуванню. До категорій громадян, які мають додаткові гарантії в сприянні працевлаштуванню, тепер належать не тільки матері з малолітніми дітьми чи самотні матері, а взагалі один із батьків або особа, яка їх замінює, якщо вона має на утриманні дітей віком до 6 років або виховує без одного із подружжя дитину віком до 14 років чи дитину-інваліда. Серед інших соціально вразливих категорій, неконкурентоспроможних на ринку праці, - діти-сироти та діти позбавлені батьківського піклування, особи звільнені після відбуття покарання, молодь яка закінчила або припинила навчання в загальноосвітніх, професійно-технічних і вищих навчальних закладах, звільнилася зі строкової військової або альтернативної служби і яка вперше приймається на роботу, особи яким залишилося 10 і менше років до настання права на пенсію за віком, інваліди, які не досягли пенсійного віку, особи яким виповнилося 15 років та які за згоди одного з батьків або особи яка їх замінює, можуть як вийняток прийматися на роботу. Для працевлаштування названих вище категорій громадян (крім інвалідів, які не досягли пенсійного віку) підприємствам, установам та організаціям з чисельністю штатних працівників понад 20 осіб установлюється квота в розмірі 5% середньооблікової чисельності штатних працівників за попередній календарний рік. Роботодавці самостійно розраховують квоту з урахуванням чисельності громадян, які на умовах повної зайнятості вже працюють у роботодавця і належать до таких, які мають додаткові гарантії у сприянні працевлаштуванню (крім інвалідів). Громадські роботи та інші види тимчасової зайнятості Новий Закон визначає громадські роботи суспільно корисними, такими, які організовуються для додаткового стимулювання мотивації до праці і матеріальної підтримки безробітних та інших категорій осіб і виконуються ними на добровільних засадах. Фінансування таких робіт здійснюватиметься за рахунок коштів Фонду та місцевих бюджетів пропорційно рівними частинами. Розширення можливостей для підвищення конкурентоспроможності молоді Студенти вищих та учні професійно-технічних навчальних закладів, що здобули професію (кваліфікацію) за освітньо-кваліфікаційним рівнем "кваліфікований робітник", "молодший спеціаліст", "бакалавр", "спеціаліст" та продовжують навчатися на наступному освітньо-кваліфікаційному рівні, мають право проходити стажування за професією (спеціальністю), за якою здобувається освіта, на підприємствах, в установах та організаціях незалежно від форми власності, виду діяльності та господарювання, на умовах, визначених договором про стажування у вільний від навчання час. Метою стажування є набуття досвіду з виконання професійних завдань та обов'язків, удосконалення професійних знань, умінь та навичок, вивчення та засвоєння нових технологій, техніки, набуття додаткових компетенцій. Строк стажування за договором не може перевищувати шести місяців. Запис про проходження стажування роботодавець вносить до трудової книжки.
Розповіла про нові стимули для роботодавців провідний спеціаліст відділу взаємодії з роботодавцями районного центру зайнятості Нікешина Лариса Володимирівна. Новим Законом передбачено стимулювання роботодавців до створення нових робочих місць та працевлаштування на них громадян недостатньо конкурентно спроможних на ринку праці , через виплату компенсації роботодавцю в розмірі єдиного соціального внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування за відповідну особу. Порядок надання компенсації роботодавцям у розмірі єдиного соціального внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування визначає механізм виплати компенсації фактичних витрат роботодавця на сплату єдиного соціального внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування за працевлаштування осіб, яким надано статус безробітного та нові робочі місця. Відшкодування роботодавцю фактичних витрат нарахованого відповідно до ч. 5 ст. 8 Закону України «Про збір та облік єдиного внеску ,сплаченого за працевлаштованого за направленням служби зайнятості на нове робоче місце зареєстрованого безробітного за місяць , за який цей внесок був сплачений. Компенсація виплачується протягом одного року з дня працевлаштування особи за рахунок коштів, передбачених у бюджеті Фонду загальнообов'язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття, коштів Державного бюджету України для забезпечення молоді, яка здобула професійно-технічну або вищу освіту, першим робочим місцем за отриманою професією (спеціальністю) та Фонду соціального захисту інвалідів (у разі працевлаштування інваліда, який зареєстрований в установленому порядку як безробітний, але якому відповідно до законодавства допомога по безробіттю не призначається), у визначеному Кабінетом Міністрів України порядку. Право на компенсацію має роботодавець, який працевлаштовує на нове робоче місце строком не менше ніж на два роки, за направленням служби зайнятості зареєстрованих безробітних, квотної категорії та роботодавець, який є суб’єктом малого підприємництва та який працевлаштовує зареєстрованих безробітних на нові робочі місця в пріоритетних видах економічної діяльності строком не менше ніж на два роки за направленням служби зайнятості. Компенсація не виплачується у разі, коли роботодавець, який має заборгованість із сплати єдиного соціального внеску або страхових внесків на загальнообов’язкове державне пенсійне страхування та визнаний у встановленому порядку банкрутом або стосовно нього порушено справу про банкрутство.
Лапуцька Олена Володимирівна провідний спеціаліст відділу надання соціальних послуг районного центру зайнятості в своєму виступі звернула увагу на роботу з неповнолітніми особами, дітьми-сиротами та дітьми, позбавленими батьківського піклування. «Роботу для молоді шукаємо разом» - під таким гаслом працюють спеціалісти районного центру зайнятості. Це окрема незахищена категорія громадян і заходи щодо організації роботи з працевлаштування осіб, які не досягли 18-річного віку, дітьми сиротами та дітьми, позбавленими батьківського піклування затверджені наказом Державного центру зайнятості від 20 грудня 2012 року №117. Далі зазначила про законодавчі аспекти регулювання зайнятості неповнолітніх осіб, дітей-сирот та дітей, позбавлених батьківського піклування На попередження бездоглядності дітей-сиріт та дітей позбавлених батьківського піклування ведеться робота по їх виявленню та працевлаштуванню. За участю спеціалістів була проведена зустріч з випускниками Замглайського аграрного професійно-технічного училища, які мають статус дитини-сироти. При індивідуальних бесідах було визначено подальший план працевлаштування даних осіб. Також ми тісно співпрацюємо з центром соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді. Головний меседж Закону «Про зайнятість населення» і соціальних ініціатив Президента – орієнтація на забезпечення соціального захисту від безробіття осіб з числа соціально вразливих категорій. Спеціалісти центру зайнятості тісно співпрацюють з роботодавцями, щодо працевлаштування інвалідів відповідно до їх індивідуальних програм реабілітацій та особистих якостей. Продовжується робота по збільшенню кількості підприємців у районі шляхом одноразової виплати допомоги по безробіттю для організації підприємницької діяльності. Відкрили власну справу 8 колишніх безробітних. Новинкою у прийнятому законодавстві є підтримання конкурентоспроможності осіб на ринку праці шляхом видачі ваучера. Ваучер - документ встановленого зразка, що дає особі відповідно до Закону право на перепідготовку, підготовку на наступному освітньо-кваліфікаційному рівні, спеціалізацію, підвищення кваліфікації у навчальних закладах чи у роботодавця. Ним можуть скористатися громадяни віком від 45 років, які мають страховий стаж не менше 15 років, для оплати прискореного навчання новій професії або підвищення кваліфікації з затвердженим переліком професій. Вибір професії (спеціальності), форми та місця навчання здійснюється особою. Спеціалісти районного центру зайнятості мають досвід видачі ваучера.
Селищний голова Ріпкинської селищної ради Гарус Сергій Володимирович поділився своїм досвідом співпраці з районним центром зайнятості щодо створення тимчасових робочих місць для зайнятості безробітних громадян на громадських роботах, протягом першого півріччя 2013 року неодноразово укладались договори та залучались особи з числа безробітних до проведення громадських робіт. Висловив вдячність центру зайнятості за підтримку у проведенні громадських робіт благоустрою селища, Приємно відзначивши активність та добросовісність безробітних на благоустрою селища, художніх роботах по оформленню дитячого садка «Колосок», ремонту приміщень. Про перспективи розвитку Державного професійно-технічного навчального закладу «Замглайське аграрне професійно-технічне училище» в світлі розширення співпраці з службою зайнятості розповів в.о. директора Замглайського аграрного професійно-технічного училища Максак Василь Миколайович. Ключовим питанням стояло підвищення конкурентоспроможності на ринку праці громадян, шляхом перепідготовки, спеціалізації, підвищення кваліфікації. Також в.о.директора Максак В.М., подякував службі зайнятості за інформаційно-консультаційну інформацію, яка надається при відвідуванні навчального закладу дітям-сиротам щодо їхнього подальшого працевлаштування.
У виступі директор ТОВ ім. Шевченка Неділя В.Г., подякував за тісну співпрацю з районним центром зайнятості в укомплектуванні господарства кваліфікованими кадрами, в проведенні інформаційно-роз’яснювальної роботи з питань дотримання вимог чинного законодавства. Звернув увагу на доцільність нової послуги центру зайнятості, як видача ваучерів. Ведеться підбір кандидатів із штатних працівників щодо одержання професії тракториста, які б змогли керувати сучасною сільськогосподарською технікою з комп’юторним оснащенням. Зацікавлено відреагував на виступ Віктора Григоровича в.о.директора Замглайського аграрного професійно-технічного училища.
Головний спеціаліст відділу надходження доходів управління пенсійного фонду Коваленко Дмитро Володимирович прокоментував нові зміни, які відбулися в пенсійному законодавстві та проведенні компенсації фактичних витрат сум єдиного соціального внеску роботодавцю який створив нові робочі місця та працевлаштував на них працівників.
Спеціаліст І категорії відділу освіти Лях Тетяна Михайлівна звернула увагу, що останніми роками спостерігається тенденція збільшення кількості випускників, які бажають здобути вищу освіту, що не завжди є доцільним тому, що ринок праці потребує чимало робітничих професій. Відділ освіти тісно співпрацює з районним центром зайнятості, для учнів загальноосвітніх навчальних закладів проводяться профорієнтаційні уроки на яких спеціалісти центру зайнятості детально інформують про ринок праці і потребу в робочих місцях.
Грищенко Оксана Миколаївна висловила задоволення від оперативного працевлаштування продавця продовольчих товарів на нове робоче місце з подальшою можливістю компенсації витрат у розмірі єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування.
Підвів підсумки засідання «Круглого столу» перший заступник голови Ріпкинської районної державної адміністрації Мохнач Сергій Вікторович та наголосив, що співпраця роботодавців з районним центром зайнятості - є запорукою успіху роботодавців в ефективному підборі кадрів та реалізації державної політики служби зайнятості. Побажав і на далі активно співпрацювати з виконавчою владою та роботодавцями, які залучаються до виконання державних цільових програм та інфраструктурних проектів.