back

Громадське обговорення Концепції гуманітарного розвитку України на період до 2020 року

12 вересня 2012

КОНЦЕПЦІЯ гуманітарного розвитку України на період до 2020 року ( ПРОЕКТ) I. Загальні положення Проект Концепції гуманітарного розвитку України до 2020 року (далі – Концепція) аналізує сучасний стан гуманітарного розвитку в Україні. визначає основні цілі, пріоритети, завдання та принципи державної політики і політики в галузі гуманітарного розвитку на період до 2020 року, а також стратегічні напрями, механізми її реалізації та очікувані результати. ІI. Мета впровадження Концепції Метою впровадження Концепції є реалізація цілісної політики гуманітарного розвитку держави, відповідної національним пріоритетам, завданням модернізації суспільства та загальноєвропейським демократичним настановам у процесі удосконалення суспільства шляхом його наближення до потреб людини у всіх сферах суспільного життя, створення умов для максимального розвитку національної культури, розкриття творчо-продуктивного потенціалу й самореалізації кожної особистості відповідно до її духовних і матеріальних потреб та інтересів. Практичне досягнення зазначених цілей полягає в оптимізації та розширенні переліку державних гуманітарних програм з урахуванням фундаментальних цінностей свободи, справедливості, солідарності; демократичних принципів, верховенства права, захисту фундаментальних прав і основних свобод людини, які полягають у подоланні бідності, безробіття й дискримінації людини, рівному доступі до освіти, медицини, культури та житла; рівних можливостях для чоловіків та жінок; захисті довкілля; подолання ксенофобії, створенні умов для вільної діяльності засобів масової інформації і доступу до публічної інформації, підтримці молоді; піклуванні про дітей та літніх людей. III. Актуальні проблеми, на розв’язання яких спрямована Концепція у сфері гуманітарного розвитку України, та причини їх виникнення 3.1. Основні проблеми які потребують розв’язання: відсутність нової системи культурних цінностей, яка б базувалась на основі історико-культурних традицій українського народу та кращих зразків самоорганізації культурних систем сучасного світу; втрата у широких верств суспільства ціннісних орієнтирів; вибірковий доступ до культурних надбань, обмежене використання у цій сфері новітніх інформаційних технологій; недостатня популяризація і поширення якісних і різноманітних зразків культури і мистецтва серед якнайширших верств суспільства; відторгнення від культурних надбань значної частини соціуму. 3.2. Основні причини виникнення проблем у сфері гуманітарного розвитку України: зменшення участі держави в підтримці програм, пов’язаних з гуманітарним розвитком, і як наслідок – зменшення її впливу на формування життєвих цінностей і орієнтацій населення; демографічна криза; забруднення навколишнього середовища, погіршення умов життя, громадян; недосконалість державної політики у сфері охорони здоров’я; низький рівень життя, зумовлений кризовими економічними явищами; прояви гендерної нерівності, насильства у сім’ї. IV. Основні цілі та пріоритетні завдання державної політики у сфері гуманітарного розвитку України 4.1. Основні цілі гуманітарного розвитку України: підвищення соціальних стандартів життя; пріоритет прав людини та громадянських свобод як критерій оцінки ефективності діяльності держави та рівня розвитку суспільних відносин у країні; рівність прав і свобод людини незалежно від національності, мови, статі, релігії, приналежності до соціальних груп і громадських об’єднань; збереження традиційної для України багатомовності, розвиток усіх мовних груп відповідно до Європейської хартії регіональних мов або мов меншин; забезпечення повноцінного розвитку і функціонування української мови як державної; вільний доступ широких верств суспільства до культурних надбань; збереження та охорона культурної спадщини; підтримка розвитку і взаємозбагачення культур етносів, що проживають в Україні. 4.2. Приорітетні завдання гуманітарного розвитку України 4.2.1. Впровадження нових соціальних стандартів життя: забезпечення зростання заробітної плати як дієвого стимулу трудової активності, а отже й економічного зростання; реформування пенсійного забезпечення, запровадження новітніх форм пенсійного страхування; зменшення економічно необґрунтованої нерівності населення за доходами, ліквідація крайніх форм бідності; забезпечення соціальної мобільності молоді, формування кадрового резерву країни через розвиток програм «соціальних ліфтів»; створення ефективної системи соціального захисту населення, що діятиме на переважно адресних засадах; спрямування державних фінансових ресурсів на пріоритетні напрями розвитку соціальної сфери; збереження та розвиток соціальної інфраструктури (насамперед у сільських населених пунктах); підтримка добробуту сімей з дітьми, формування системи суспільних та особистих цінностей, орієнтованих на сім’ю з двома й більше дітьми; удосконалення житлової політики, упорядкування механізму надання доступного соціального житла; надання молодим сім’ям цільових довгострокових кредитів для купівлі та будівництва житла, підвищення ефективності механізму кредитування молодих сімей залежно від чисельності дітей у сім’ї; підвищення якості та ефективності надання послуг соціальної сфери; впровадження засобів заохочення до участі суб’єктів господарювання у вирішенні завдань соціального розвитку на місцевому та загальнодержавному рівнях. 4.2.2. Охорона здоров’я, впровадження стандартів здорового способу життя: розробка та впровадження державної програми сприяння здоровому способу життя, забезпечення доступності інформації стосовно її реалізації; проведення регулярних профілактичних оглядів населення; збільшення обсягів бюджетного фінансування галузі охорони здоров’я; створення матеріальних і моральних стимулів для підвищення якості надання медичної допомоги; поліпшення якості та рівня медичного забезпечення материнства і дитинства; активізація боротьби з ВІЛ/СНІДом, туберкульозом та іншими соціальними хворобами; виховання особистої відповідальності за власне здоров’я та здоров’я родини, навичок самозбереження, насамперед серед дітей і молоді; підвищення рівня підготовки педагогічних, медичних і соціальних працівників щодо організації заходів з формування здорового способу життя серед різних верств населення. удосконалення законодавства щодо регулювання правовідносин, що виникають у сфері заборони торгівлі алкогольною продукцією, тютюновими виробами та наркотичними засобами. 4.2.3. Забезпечення прав людей з особливими потребами та обмеженими фізичними можливостями: вдосконалення процесу підготовки і перепідготовки соціальних працівників і соціальних педагогів, розвитку матеріально-технічної бази вищих навчальних закладів, що займаються підготовкою цих спеціалістів; формування системи диференційованої інклюзивної освіти, доступної для всіх осіб даної категорії; налагодження на державному рівні статистичного обліку та єдиної категоріальної класифікації дітей з особливостями психофізичного розвитку, ранньої діагностики його порушень, переддошкільної допомоги таким дітям та їхнім родинам; зміцнення навчально-матеріальної бази і розширення функцій спеціальних шкіл-інтернатів; розробка та випуск аудіовізуальної продукції, матеріалів у ЗМІ, що враховують особливості людей цієї категорії; формування у суспільстві позитивного ставлення до можливостей людей з особливими потребами за допомогою ЗМІ, освітніх установ, неурядових організацій. 4.2.4. Гарантування права людини на безпечне довкілля: екологізація продуктивних сил, впровадження безвідходних і маловідходних технологій виробництва та систем життєзабезпечення, розвиток альтернативних джерел енергії, зниження ресурсомісткості та енергомісткості виробництва; збереження та поновлення техногенно незмінених ландшафтів, збереження і розвиток природно-заповідної мережі; впровадження систем екологічно безпечного поводження з відходами, поширення вторинної переробки відходів та їх вторинного використання як сировини; формування в суспільстві екологічної свідомості й екологічної етики. 4.2.5. Дотримання принципів гендерної рівності: забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків; формування у суспільстві культури гендерної рівності за допомогою інформаційно-просвітницьких кампаній із залученням органів виконавчої влади, засобів масової інформації, наукових і освітніх установ та громадських організацій; впровадження державних програм щодо забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків, попередження насильства в сім'ї та протидії торгівлі людьми. 4.2.6. Розвиток освітнього і наукового простору: підвищення доступності якісних освітніх послуг, у тому числі шляхом підтримки обдарованих дітей, дітей із малозабезпечених сімей, осіб з особливими потребами; розвиток професійної освіти з урахуванням тенденцій на ринку праці, перспектив соціально-економічного розвитку регіонів; формування і розвиток сучасної системи безперервної освіти як основи життєвого успіху особистості; розвиток дистанційного навчання освіти; розвиток провідних вищих навчальних закладів як сучасних наукових центрів гуманітарного спрямування. 4.2.7. Гармонізація міжетнічних та міжконфесійних відносин: активізація політики підтримки національної культури та мови і мов національних меншин в усіх регіонах країни шляхом фінансування інноваційно - освітніх, культурних, інформаційних програм; підтримка діяльності національно-культурних товариств та інших організацій національних меншин; протидія ксенофобії, а також усім формам нетерпимості та дискримінації за етнічною, релігійною та расовою ознаками, сприяти підвищенню рівня толерантності в суспільстві; надання необхідної допомоги, пов’язаної з облаштуванням і ресурсним забезпеченням репатріантів; утвердження принципів взаємоповаги та толерантності між віруючими, релігійними організаціями різних віросповідань, сприяння міжконфесійному порозумінню; здійснення спільних з релігійними організаціями проектів щодо пропагування загальнолюдських моральних цінностей, здорового способу життя, зміцнення інституту сім’ї, захисту дитинства та ін.; забезпечення відкритості та прозорості державної політики у сфері забезпечення права на свободу совісті та віросповідання на всіх рівнях суспільного життя; сприяння реалізації права громадян на свободу вибору характеру освіти як елемента свободи совісті. 4.2.8. Вільний доступ широких верств суспільства до культурних надбань та захист культурної спадщини: забезпечення широкого доступу до культурних надбань засобами новітніх інформаційних технологій; популяризація і поширення якісних і різноманітних зразків культури і мистецтва серед якнайширших верств суспільства; подолання відторгнення від культурних надбань значної частини соціуму, передусім через соціально-економічні причини; посилення й урізноманітнення державної підтримки концертно-гастрольної та виставкової діяльності вітчизняних митців та мистецьких колективів; підтримка сучасних форм мистецької, інтелектуальної та наукової творчості, у тому числі через спеціальні телевізійні канали і радіостанції, документальне та науково-популярне кіно, друковані та електронні засоби масової інформації; створення сприятливих умов для розвитку мережі книгопоширення та наповнення бібліотечних фондів творами сучасної художньої, науково-популярної літератури; забезпечення державною підтримкою мистецьких, літературних журналів, розвиваючої літератури, а також виробництва телевізійних програм для дітей та юнацтва. 4.2.9. Розвиток діалогу держави і громадянського суспільства: підтримка діяльності різних за спрямуванням громадських організацій; залучення представників громадянського суспільства до розробки, виконання й громадської експертизи проектів законодавчих актів і програм соціального розвитку; організація постійних зустрічей, «круглих столів», відеоконференцій з вищими посадовими особами держави, лідерами політичних партій для обговорення і розв’язання першочергових проблем суспільного розвитку; заохочення взаємодії органів місцевого самоврядування й громадськості з питань розробки місцевих програм гуманітарного розвитку; створення асоційованих структур, які мають визначене коло завдань і створюються за принципом цільового підходу для їх досягнення та вирішення; створення спільних консультативно-дорадчих органів, експертних рад, комісій, груп; проведення цілеспрямованої політики щодо підготовки кадрів та взаємного навчання державних службовців і представників громадянського суспільства навичкам і практики роботи в партнерстві один з одним; проведення демократичних форм соціальної кооперації та активної протидії гіпертрофуванню корпоративних інтересів; створення механізмів взаємної відповідальності держави та організацій громадянського суспільства; активне використання механізмів державно-приватного партнерства для реалізації спільних проектів у гуманітарній сфері; прийняття законодавчих актів щодо врегулювання статусу та діяльності непідприємницьких організацій; удосконалення законодавства, яким регулюються питання об’єднань громадян, соціальних послуг, благодійництва та благодійних організацій, політичних партій в Україні; спрощення процедур реєстрації та встановлення прозорих і простих процедур легалізації непідприємницьких організацій; законодавче врегулювання підприємницької діяльності організацій громадянського суспільства; запобігання державному втручанню в діяльність організацій громадянського суспільства; продовження імплементації в законодавство України положень Міжнародного пакту про громадянські та політичні права, Міжнародного пакту про соціальні і культурні права, а також Конвенції про захист прав людини й основоположних свобод, якими закріплено право на свободу асоціацій за кожною людиною, зокрема іноземців та осіб без громадянства, які на законних підставах перебувають на території України, у створенні та участі в об’єднаннях громадян, а також з урахуванням можливості їх участі в суспільному житті відповідно до європейських стандартів; спрощення бюрократичних процедур, для отримання максимально повного й оперативного доступу до інформації; посилення механізмів контролю за державними органами з боку громадянського суспільства. V. Очікувані результати Впровадження Концепції: сприятиме утвердженню демократичного, консолідованого суспільства, де знання та можливості їх практичного застосування є важливим засобом самореалізації і розвитку особистості, і тим самим сталого розвитку держави; стимулюватиме зменшення розриву у рівні життя між різними соціальними верствами; поліпшить моральне та фізичне здоров’я суспільства; служитиме розвитку інформаційного суспільства; сприятиме соціально-культурній активізації громадянина та громадянського суспільства. VI. Орієнтовні критерії оцінювання і показники результатів реалізації державної політики у сфері гуманітарного розвитку Орієнтовними критеріями оцінювання і показниками результатів реалізації державної політики у сфері гуманітарного розвитку є: індекс розвитку людського потенціалу за методологією ООН; місце вітчизняних вищих навчальних закладів у світових рейтингах університетів; участь та позиція у рейтингу якості шкільної освіти; індекс реалізації екологічної політики; рівень подолання гендерної нерівності та недовіри в суспільстві; рівень гармонізації інтересів різних груп суспільства, збалансування державних і приватних інтересів; ступінь контролю за діями влади з боку громадянського суспільства. VII. Оцінка фінансових, матеріально-технічних, трудових ресурсів, необхідних для впровадження Концепції Державні видатки пов’язані із впровадженням Концепції будуть здійснюватися переважно за рахунок коштів, передбачених на фінансування діючих програм у сфері гуманітарного розвитку, а також у межах видатків, передбачених центральним та місцевим органам виконавчої влади на зазначені цілі у Державному бюджеті України, та за рахунок інших джерел, не заборонених законодавством України. __________________________________________________________