back

Результати опитування щодо стану соціально-економічного розвитку Ріпкинського району

04 серпня 2010

Мета дослідження:
вивчення стану соціально-економічного розвитку Ріпкинського району
Завдання дослідження:
1. З’ясувати існуючий стан рівня життя в Ріпкинському районі та наявність перспектив.
2. Дати оцінку сферам соціально-економічного стану Ріпкинського району.
3. З’ясувати проблеми, які існують в різних сферах соціально-економічного розвитку.
4. Визначити найбільш пріоритетні сфери розвитку.
5. З’ясувати перелік товарів і послуг, брак яких існує у зазначених сферах.
6. Визначити перспективи подальшого розвитку району, суб’єкта відповідальності за цей розвиток та міру активності громадян.
7. З’ясувати уявлення про майбутнє розвитку району.
Об’єкт дослідження:
мешканці Ріпкинського району.
Предмет дослідження:
різні сфери соціально-економічного життя району
Метод дослідження:
індивідуальне інтерв’ю
Вибірка:
репрезентативна за статтю та місцем проживання громадян
Польовий етап дослідження проводився з 1 по 11 червня 2010 року
РЕЗУЛЬТАТИ ДОСЛІДЖЕННЯ
Оцінка існуючого стану рівня життя
Ріпкинською районною громадською організацією Центр сприяння економічному та соціальному розвитку Ріпкинського регіону» в межах спільної ініціативи Pact Inc., Міжнародного фонду «Відродження» та Фонду Східна Європа реалізується Проект “Розробка стратегічного плану соціально-економічного розвитку Ріпкинського району».
Першим питанням опитування ми поцікавились, чи вважають респонденти розробку такого плану фактором успішного розвитку регіону? Відповіді розподілились таким чином. Переважна більшість опитаних (79,2 %) погодились з тим, що такий план допоможе району в соціально-економічному розвитку, а кожний п’ятий (20,8%) так не вважає.
Така думка респондентів не залежить від їх статі, віку та місця проживання.
Оцінка життя в Ріпкинському районі
Половина опитаних (49,9%) вважають, що життя в Ріпкинському районі, гірше, ніж в інших районах області, майже таку ж долю (43,7 %) складають ті, хто оцінюють його таким же, як в інших районах, і тільки 6,4% обрали варіант «краще, ніж в інших районах».
При цьому, слід зазначити, що надана оцінка залежить від селищної ради, серед мешканців якої проводилось опитування. Наприклад, більше всього тих, хто оцінив життя в районі, як таке ж, як і в інших районах (77,8%), та найменша кількість тих, для кого воно гірше (16,7%), було серед респондентів Радульської сільради.
Оцінки респондентів, які проживають на територіях інших сільрад, суттєво не відрізняється від даних по масиву загалом.
На питання про перспективи подальшого розвитку Ріпкинського району відповідь дали 95,2% опитаних, які розподілились таким чином. Серед відповідей респондентів переважають песимістичні оцінки перспектив подальшого розвитку району. Більшість учасників опитування (41,2 %) вважають, що район поступово занепадає, ще чверть (23,7 %), що він зупинився у своєму розвитку, 15,3% не бачать особливих перспектив у розвитку району. І тільки 5,6% оптимістично оцінили майбутнє розвитку району і вірять, що у нього є непогані перспективи.
Оцінка перспектив розвитку району не залежить від віку, статі та місця проживання респондентів.
Оцінка рівня соціально-економічного стану району
Респондентам було запропоновано оцінити 23 сфери соціально-економічного розвитку району. На основі отриманих даних ми розрахували узагальнюючий середній бал по кожній сфері і за цим показником вишикували оцінювані сфери у наступному порядку: Q, середній бал
1. Своєчасність виплати заробітної плати, пенсії, допомоги 3,62
2. Рівень надання освітніх послуг 3,39
3. Транспортне обслуговування 3,29
4. Робота районної адміністрації 3,05
5. Робота районної ради 2,96
6. Рівень дошкільної підготовки 2,95
7. Якість зв’язку 2,87
8. Робота відділу земельних ресурсів 2,81
9. Умови для започаткування та ведення підприємницької діяльності 2,77
10. Збереження культурно-історичної спадщини 2,76
11. Розвиток фізичного виховання та спорту 2,65
12. Робота правоохоронних органів 2,59
13. Екологічний стан 2,50
14. Рівень медичного обслуговування 2,49
15. Якість комунальних послуг 2,46
16. Розвиток сфери послуг 2,39
17. Рівень підтримки району з боку держави 2,30
18. Відродження народних ремесел 2,29
19. Стан доріг 2,19
20. Інфраструктура відпочинку та дозвілля 2,18
21. Рівень інвестицій в економіку району 2,14
22. Розвиток туризму 1,87
23. Можливість працевлаштування 1,75
Тільки чотири сфери отримали розрахований бал, вищий за середній. Найкраще респонденти оцінили своєчасність виплати заробітної плати та пенсій (Q=3,62). Але слід зазначити, що цей показника не залежить напряму від роботи влади регіону, а більше залежить від загальнодержавної ситуації.
Переважна більшість сфер (одинадцять) отримали середній бал в межах від 2 до 3 пунктів.
Гірше всього в районі справи склалися з розвитком туризму (Q=1,87) та можливістю працевлаштування (Q=1,75).
Проблеми в економічній сфері
На прохання зазначити проблеми району, які існують в економічній сфері, відповідь дали 2/3 опитаних (63,9%)
(сума перевищує 100%, тому що респонденти могли дати декілька варіантів)
%
1. Створення нових робочих місць, відкриття підприємств 43,3
2. Відродження та підтримка сільського господарства 9,6
3. Відкриття підприємств з переробки сільськогосподарської продукції 6,8
4. Залучення інвестицій 6,1
5. Торфобрикетний завод 3,9
6. Розвиток малого та середнього бізнесу 3,0
7. Ремонт доріг 2,9
8. Цегельний завод 2,4
9. Відродження деревообробних підприємств 2,4
10. Покращення фінансування 2,4
11. Житлове будівництво 1,4
12. Зарплата в конвертах 1,4
13. Підвищення достатку людей 1,4
14. Інше 3,9
Немає відповіді 36,1
Як видно із наведеної таблиці, переважна більшість (43,3%) вважають основною проблемою в районі – можливість працевлаштування. При цьому називаючи зазначену проблему, більшість одразу ж й пропонували свої рецепти її вирішення – перш за все, це відродження колишніх промислових та сільськогосподарський підприємств, а також створення нових.
Наприклад:
• відкрити закриті виробництва, створити нові робочі місця
• підтримка малого та середнього бізнесу, відкриття малих підприємств на базі збанкрутілих великих, поки ще не все розікрали
• відкрити підприємства з переробки сільськогосподарської продукції (м’ясо, молоко, овочесушильний)
• відновлення сільського господарства, посилення інвестиційної діяльності для розвитку підприємств деревообробки, підприємства видобування торфу, риборозведення
всі галузі в занедбаному стані
Всі висловлювання респондентів з цього питання наведені у додатку «Проблеми в економічній сфері».
Проблеми в соціальній сфері
Відповідь на це питання дали 68,0% респондентів.
(сума перевищує 100%, тому що респонденти могли дати декілька варіантів)
%
1. Проблеми в медицині 19,6
2. Підготовка кадрів 9,4
3. Аптеки на селі, у ФАПах 7,5
4. Увага спорту 6,5
5. Проблеми в освіті 5,8
6. Безоплатні послуги в соціальній сфері 4,6
7. Працевлаштування 4,1
8. Стан культури 3,9
9. Місця культурного відпочинку 3,1
10. Збільшення зарплати 1,2
11. Кількість та якість платних послуг 1,4
12. Страхова медицина 1,4
13. Відсутність дитсадків 1,4
14. Інше 23,7
Немає відповіді 32,0
Найбільша кількість названих проблем, до якої б галузі соціальної сфери вони не відносились, зачіпали, перш за все, існуючий стан будівель шкіл, лікарень, закладів культури, а також кількість та рівень підготовки кадрів, масштаби фінансування цих галузей.
Наведемо деякі висловлювання респондентів. Наприклад:
• страхова медицина, безоплатна освіта, більше уваги розвитку культурно - освітніх закладів
• будівництво житла для медпрацівників, надання пільгових кредитів для купівлі житла поки вони ще не роз’їхались, відкрити оздоровчий центр, дитячі майданчики
• дороге безвідповідальне лікування, дітям потрібно прищеплювати любов до праці, в спорті відновити ігрові види, хокей в зимовий період
• відкрити нові дошкільні заклади, забезпечити дитячим лікарем
• раціоналізація, в першу чергу, штатів працівників в закладах освіти, медицини, культури в залежності від завантаження та функцій
• недостатнє фінансування спорту
• покращання стану в усіх цих галузях
• в медицини - кваліфіковані фахівці, заклади культури на сели, закладам освіти - сучасні умови роботи
Всі висловлювання респондентів наведені у додатку: «Проблеми в соціальній сфері».
Проблеми в сфері розвитку підприємництва
Проблеми у цій сфері зазначили 36,3% опитаних.
(сума перевищує 100%, тому що респонденти могли дати декілька варіантів)
%
1. Зменшення податків 6,1
2. Кредитування 3,9
3. Не заважати! 3,8
4. Прозорість ведення бізнесу 2,2
5. Підтримка з боку держави 1,5
6. Спрощення процедури відкриття справи 1,5
7. Інше 20,3
Немає відповіді 63,7
Всі названі респондентами проблеми можна розбити на три великі групи.
Перша – проблеми, які пов’язані з умовами створення та ведення підприємницької діяльності.
Друга – проблеми контролю за прозорістю ведення справи, а також якістю послуг та продукції, що виробляється (податки, перевірки, звітність тощо).
Третя – роль держави у стосунках з підприємцями (не заважати, підтримувати).
Наведемо деякі висловлювання:
• прозоре ведення підприємництва та кредитування у межах розумного
• не вимагати від працюючих непритаманних функцій, не заважати
• залучити підприємців для розбудови інфраструктури Голубих озер. Штрафувати тих, хто робить із Голубих озер сміттєзвалище або на громадські роботи на Голубі озера
• спілкування підприємців з представниками влади, вирішення проблемних питань за круглим столом
• складається враження, що підприємці в райони розвиваються тільки в напрямку купівлі-продажу, а не в напрямку надання послуг та випуску продукції
• підготовка інвестиційних проектів, всебічна допомога у створенні бізнесу
• індивідуальний підхід до кожного підприємця, прислухатися до порад підприємців, вести з ними діалог
Крім всього названого, слід зазначити, що дехто з респондентів висловлював певний сумнів щодо розвитку підприємництва на селі взагалі через відсутність молоді і пенсійний вік переважної більшості селян:
• в селі нема кому займатися підприємницькою діяльністю - одні пенсіонери
Проблеми в роботі органів влади
Проблеми органів влади назвали 39,2 % респондентів.
(сума перевищує 100%, тому що респонденти могли дати декілька варіантів)
%
1. Увага до проблем простих громадян 7,5
2. Контроль з боку громади 5,3
3. Компетентність фахівців 3,4
4. Виконання прийнятих рішень 2,4
5. Скорочення чисельності держслужбовців 2,2
6. Організація виконавчої вертикалі 1,5
7. Інше 18,4
Немає відповіді 60,8
Вказуючи на проблеми, які громадяни помічають у роботі органів влади, респонденти називали віддаленість влади від потреб та нужд простих громадян – закритість, відсутність контролю з боку громади. Крім того, деякі респонденти вважають, що в органах влади працюють некомпетентні фахівці та їх кількість завелика. Така думка може виникати у людей через відсутність інформації про справжню діяльність влади. Рецептом вирішення зазначеної проблеми може бути проведення круглих столів з представниками влади та обговорення існуючих проблем та шляхів їх вирішення разом з громадою.
Підтвердимо наведене деякими висловлюваннями респондентів:
• чітке виконання прийнятих рішень пообіцяв - виконай. Слово влади - закон для громади
• прислухатись до простих жителів та соціальних проблем сільських жителів
• зменшити кількість працюючих майже вдвічі, звітувати про свою роботу простим людям, бути відкритими, всі постанови чітко виконувати й встановити контроль за їх виконанням
• на роботу приймати чесних громадян
• робота органів влади взагалі непомітна
• працювати над реальними справами, а не з проблемами, які на папері
• менше прославляти себе через місцеву газету, а звертати увагу на розв’язання проблем населених пунктів шляхом надання допомоги, а не шляхом критики місцевих голів сільради
• керівникам владних структур частіше бувати не в кабінетах, а в селах серед людей, цікавитись їх життям, проблемами
• владу турбують вибори, а не проблеми населення
Проблеми підвищення активності громадян
Проблеми активності громадян окреслили 30,0% опитаних. При цьому чоловіки виявились більш активними, ніж жінки. Відповідь на це запитання дали 35,5% чоловіків проти 26,6% жінок.
(сума перевищує 100%, тому що респонденти могли дати декілька варіантів)
%
1. Надати можливість щось вирішувати 6,8
2. Активізувати громаду 6,3
3. Залучати до розробки та реалізації проектів 6,3
4. Створювати та фінансово підтримувати громадські організації 2,4
5. Більше інформації про заходи, проекти, рішення влади тощо 2,4
6. Виховання патріотизму 0,9
7. Інше 8,3
Немає відповіді 70,0
Для підвищення активності громадян, на думку учасників опитування, потрібно надавати членам громади більше інформації щодо життя громади, її проблем та дій влади, сприяти створенню та підтримці діяльності громадських організацій та залучати їх до розробки та реалізації спільних проектів.
Наведемо для прикладу деякі висловлювання респондентів:
• виховання любові до регіону, держави, почуття патріотизму на прикладі керівництва на всіх ланках керівництва
• активно залучати громадян до вирішення проблем району - громадські збори, громадська рада
• відновити роботу сількомів, вуличкомів, ДНД та загонів самооборони шляхом роз’яснення їх прав та обов’язків
• оперативне інформування громадян про проведення заходів у районі
• систематичним залученням членів громади до вирішення місцевих проблем
• створити громадянський осередок і познайомити його з роботою подібних громадських організацій
• брати до уваги думку громадян, слухати й чути людей, підтримувати ініціативу людей громади
• влада має прислухатися до ініціативних жителів • підтримка громади фінансово, залучення нових активістів
Проблеми в сфері земельних відносин
На це питання відповідь дали 34,6 % опитаних.
(сума перевищує 100%, тому що респонденти могли дати декілька варіантів)
%
1. Завершення безоплатної приватизації 9,4
2. Дотримання порядку в сфері земельних відносин 3,4
3. Спрощення процедури отримання дозволів 3,4
4. Збільшити кількість та кваліфікацію робітників відділу 3,4
5. Розмежування державної та комунальної власності 2,6
6. Видача державних актів на землю 2,4
7. Кредити фермерам 0,9
8. Інше 10,2
9. Немає відповіді 65,4
Основними проблемами в сфері земельних відносин можна назвати дотримання земельного законодавства щодо приватизації та документальне оформлення власності на землю.
Для ілюстрації таблиці наведемо деякі висловлювання респондентів:
• наведення порядку в дотримання земельного законодавства на місцях
• зробити фіксовані ціни на сільгосппродукцію та кредити фермерам
• земля повинна працювати на кінцевий продукт виробництва
• припинити розбазарювати землі району - за це мають йти великі кошти до бюджету району
• дешевше оформлювати документи і скоріше • спростити механізм передачі землі у власність та надання гарантій власнику
• недостатня кількість кваліфікованих фахівців у цій галузі
• відділ має надавати інформацію населенню та зменшити плату за виготовлення документації
• відсутність земельних ділянок для будівництва доріг
• збільшити кількість працівників, щоб задовольнити всіх, хто звертається
• інформування населення щодо земельних питань згідно з встановленим законодавством
• провести розподіл державної та комунальної власності, оцінку земель
Проблеми в іншій сферах
Інші сфери та проблеми, які в них існують, назвали лише 12,6% респондентів.
(сума перевищує 100%, тому що респонденти могли дати декілька варіантів)
%
1. Проблема сміття та сміттєзвалища 2,2
2. Відсутність будівництва житла 1,4
3. Боротьба з самогоноварінням та алкоголізмом 1,2
4. Покращення побутових послуг 1,2
5. Стан водогону 1,0
6. Ремонт доріг 1,0
7. Стан електромереж 1,2
8. Облаштування зон відпочинку 1,0
9. Підняти сільське господарство 0,9
10. Інше 1,4
Немає відповіді 87,4
Деякі висловлювання респондентів:
• закрити всі точки, які торгують спиртними напоями та цигарками після 21.00
• поставити на вулицях на кожні 200-300 м. контейнери для збору сміття, капітально полагодити дороги, а не латати діри на одному й тому ж місці кожного року
• в райцентрі має бути автостанція, а не зупинка, з розкладом. Вона має працювати у зручний для молоді час, а не з 9.00 до 18.00
• ремонт доріг, покращення побутових послуг
• на території району немає жодного об’єкту будівництва житла
• в громадському харчуванні - основний дохід - спиртне, споювання підлітків
• дуже часті відключення електрики переважно через старий непридатний для експлуатації трансформатор • будівництво доріг, що з’єднують села, гроші на завершення розпочатих проектів
• автостоянки потребують негайного ремонту
• негайно потрібно ремонтувати дороги
• повна занедбаність комунальних служб
• відсутність розгалуженої мережі послуг - Інтернет, мобільний зв’язок
• приділяти більше уваги обдарованим дітям з сільської місцевості
• зробіть нам дитячу площадку (Любеч)
• отримувати дивіденди від того, чим кожний район наділила природа. У нас є земля й ліс
• переробка на місці глини, піску, лісу
• немає місць для відпочинку сім’ї з дитиною
• оперативне реагування міліції на виклики
• створити інформаційну базу на території району для залучення інвесторів
• відкрити банно-пральний комбінат
• капремонт житлового фонду, водогону
• більшу увагу приділяти розвитку села, щоб люді в селі жили, а не виживали
На питання «В якій, із вищевказаних сфер, Ви могли б взяти особисту найактивнішу участь?» відповідь дали 84,7% опитаних, які розподілились таким чином:
Більшість респондентів (41,9%) погодились взяти участь в соціальній сфері, а менше всього в сфері розвитку підприємницької діяльності (7,7%).
При цьому серед жінок більше ніж серед чоловіків, тих, хто готовий працювати в сфері підвищення активності громадян (33,8% проти 24,5%), а серед чоловіків більше тих, хто обрав розвиток підприємницької діяльності (14,3% проти 5,5%).
Цей факт можна пояснити тим, що серед учасників опитування більше працівників соціальної сфери (43,8%), а підприємців лише 3,9%.
Пріоритетні напрямки розвитку району
Респондентам було запропоновано визначити ступінь важливості кожного із семи можливих напрямків розвитку району, проставляючи кожному з зазначених напрямків бали від «1» - найбільш важливий, до «8» - найменш важливий. В результаті визначення середнього значення важливості кожного напрямку ми отримали таку картину:
рівень вагомості
1 Деревообробна промисловість 2,741
2 Виробництво та обробка сільськогосподарської продукції 2,775
3 Виробництво будівельних матеріалів 3,326
4 Видобування та переробка корисних копалин 3,714
5 Виробництво товарів народного споживання 4,117
6 Розвиток сфери побутових послуг 4,213
7 Розвиток туризму, створення туристично-рекреаційних зон 4,618
8 Ваш варіант (напишіть) 6,068
Рейтинг найбільш важливих, на думку респондентів напрямків є наступні:
• розвиток деревообробної промисловості
• виробництво та обробка сільськогосподарської продукції
• виробництво будівельних матеріалів
• видобування та переробка корисних копалин Найменшу підтримку респондентів отримав розвиток туризму.
Наведемо ті напрямки, які респонденти зазначали самостійно, у повному обсязі для отримання всього спектру думок щодо можливих напрямків розвитку району:
• відродження тваринництва
• овочево-сушильний комбінат
• заготівля дарів лісу та їх переробка
• заготівля сільгосппродукції в особистих господарствах
• легка промисловість
• робота підприємців
• розвиток комунальної сфери
• надання медичних послуг
• відродження народних ремесел
Відсутні товари та послуги
Респондентам було запропоновано зазначити товари і послуги, які відсутні в районі та їх потрібно купувати в іншому місці, по кожній із 15 соціально-економічних сфер.
Перелік відсутніх/недостатніх товарів та послуг в медицині:
Відповідь на це питання дали 42,6 % опитаних.
(сума перевищує 100%, тому що респонденти могли назвати декілька варіантів)
%
1. Медикаменти 13,1
2. Спеціалісти 11,6
3. Діагностика 11,6
4. Матеріальне забезпечення 7,0
5. Інше 7,0
Немає відповіді 57,4
Більшість респондентів указали на неможливість у населеному пункті купити потрібні медикаменти за таких причин:
• відсутність аптек
• закриття аптек, які були в ФАПах
• малий асортимент ліків в аптеках
Наведемо деякі висловлювання:
• торгівля ліками через ФАП • ліки першої необхідності
• елементарні медпрепарати
• неможливість у ФАПі придбати медикаменти
• не весь перелік медикаментів
• реалібітаційні засоби, оптика
На селі не вистачає лікарів таких спеціальностей:
• окуліст
• кардіолог
• педіатр
• ветеринар
• зубопротезування
Наведемо деякі висловлювання респондентів для ілюстрації таблиці:
• недостатньо кваліфікованих лікарів та медичного обладнання
• відсутні обладнання та товари для діагностики
• недостатнє забезпечення транспортом швидкої допомоги
• технічне обладнання для діагностування та виявлення хвороб
• відповідальності у ставленні до хворих
• роками не буває фельдшера в селі
• через відсутність достатньої кількості лікарів дати можливість фельдшерам відкривати лікарняні листки за наявності високої температури
Перелік відсутніх/недостатніх товарів та послуг в освіті:
На питання відповіли 22,5% учасників опитування.
(сума перевищує 100%, тому що респонденти могли назвати декілька варіантів)
%
1. Підручники 9,2
2. Посібники, методична література 8,2
3. Матеріальна база 1,2
4. Гуртки в школах 1,2
5. Дитячі садки 1,0
6. Не закривати мало комплектні школи 1,0
7. Інше 9,2
Немає відповіді 77,5
В сфері освіти респондентам найбільше не вистачає навчальної та методичної літератури. Крім того, багато хто скаржився на існуючий стан будівель, в яких розташовані школи та на матеріальну базу.
Проілюструємо вищезгадане висловлюваннями респондентів:
• відсутня належна матеріально-технічна база
• на території району важко знайти навчальну літературу
• скорочення освітніх закладів на селі остаточно знищує село
• матеріальна база малокомплектних шкіл не поповнюється зовсім
• путівки для дітей у літній період
• підготовчі курси для випускників
• розвиток нових програм
• недостатньо гуртків, організація дозвілля дітей
Перелік відсутніх/недостатніх товарів та послуг в спорті:
Відповідь на це питання дали 20,1% опитаних.
(сума перевищує 100%, тому що респонденти могли назвати декілька варіантів)
%
1. Спорт секції, клуби, майданчики 10,9
2. Басейн 5,1
3. Інвентар 3,4
4. Взуття, спортивний одяг 2,0
5. Інше 4,4
Немає відповіді 79,9
Наведемо деякі висловлювання респондентів:
• гантелі, штанги, спортивне взуття
• спортивний оздоровчий центр
• спорту взагалі немає
• фітнес-центр
• фінансування
• все відсутнє
• спортклуби, басейн
• спорттовари
• умови для занять спортом дорослому населенню • не створені умови для розвитку спорту
• не проводяться змагання, відсутній спортивний інвентар
Перелік відсутніх/недостатніх товарів та послуг в громадському харчуванні
На питання відповіли 16,9%.
(сума перевищує 100%, тому що респонденти могли назвати декілька варіантів)
%
1. Їдальні 8,7
2. Піцерія 1,4
3. Дитяче кафе 1,2
4. Якість продуктів та рівень послуг 1,2
5. Інше 4,4
Немає відповіді 83,1
Всі недоліки громадського харчування можна звести до відсутності деяких видів послуг (їдальня, піцерія, дитяче кафе, ресторан, фітобар тощо) та якості продуктів та рівень обслуговування.
Наприклад:
• все прострочено
• нормальна їдальня з гарячим харчуванням
• відсутня піцерія. В кафе тільки великій вибір горілчаних виробів
• відсутні заклади для культурного відпочинку
• можна придбати все, але дуже дорого. Потрібна їдальня з гарячими стравами
• контроль за якістю
• немає місць для культурного відпочинку - всі кафе і ресторани перебудовані під забігайлівки
• потрібні якісні м’ясні продукти
• немає в меню національних страв
• працюють на примітивному рівні - ОПГХ, а їх меню дуже слабе
• продукти харчування дуже низької якості
• недостатньо блюд з натуральних продуктів
• відсутні екологічно чисті продукти
• відсутні фітобари
• низький рівень обслуговування
• необхідна дитяча кав’ярня
• піцерія, ресторан
• дитяче кафе, морозиво
• низький рівень обслуговування
Перелік відсутніх/недостатніх товарів та послуг в транспортному забезпеченні
Відповідь на питання дали 18,4% респондентів.
(сума перевищує 100%, тому що респонденти могли назвати декілька варіантів)
%
1. Послуги транспортному забезпеченні 7,7
2. Технічний стан автобусів 1,7
3. Відсутність рейсів у вечірній час 1,7
4. АЗС 1,5
5. Водне сполучення по Дніпру та Десні 1,5
6. Стан доріг 1,0
7. Кількість рейсів та автобусів по селам 0,9
8. Автостанція 0,7
9. Інше 6,8
Немає відповіді 81,6
Серед відсутніх послуг респонденти називали деякі автобусні маршрути до сіл, Києва тощо. Крім того, респондентів не влаштовує розклад руху деяких автобусів, у тому числі, по вихідним дням та потягу Чернігів-Горностаївка. Респонденти не обійшли увагою і необхідність такого зручного, дешевого та доступного транспорту, як водний - по річкам Дніпро, Десна, Сож.
Наприклад:
• немає доріг
• автостанції замість зупинок
• немає транспортного сполучення з обласним центром у вечірні години
• немає жодного прямого рейсу до Києва
• послуги автосервісу
• неможливість сільському населенню використовувати пільги
• деякі села району обслуговуються громадським транспортом лише раз на тиждень
• дуже старі автобуси
• не весь транспорт відповідає правилам перевезення
• не до всіх сільрад ходять автобуси
• незручний графік руху автобусів по вихідним
• змінити розклад руху поїзда Чернігів-Горностаївка
• додати дизель на Чернігів
• запчастини для транспорту
• недостатньо сполучення між Ріпками та Черніговом
• поганий розклад залізничного транспорту
• заправок
• водне сполучення найдешевше
• застарілий автомобільний парк
• мало автобусних рейсів по селах
• рейсові автобуси уже давно не відповідають стандартам перевезення
Перелік відсутніх/недостатніх товарів та послуг в торгівлі продовольчими товарами:
На питання відповіли 9,7 % респондентів.
(сума перевищує 100%, тому що респонденти могли назвати декілька варіантів)
%
1. Асортимент 4,1
2. Товари, вироблені в районі 2,9
3. Контроль за якістю 1,2
4. Відсутність ринку 1,0
5. М’ясний магазин 0,7
6. Інше 1,4
Немає відповіді 90,3
У торгівлі продовольчими товарами респондентів не влаштовує наявний асортимент через відсутність деяких товарів (м’ясних та молочних продуктів, овочів тощо), а також відсутність контролю за тими товарами, що продаються.
Деякі висловлювання респондентів:
• відсутні магазини продтоварів у більшості сіл району
• неякісні товари
• завеликі ціни - в Чернігові набагато нижчі
• ковбасні вироби низької якості, молочні продукти
• відсутній контроль якості продовольчих товарів
• в кожній сільраді обладнати ринки
• м’ясо, молоко, овочі, гриби - товари вид місцевого виробника
• риба місцевого вилову
• не вистачає контролю за якістю продуктів
Перелік відсутніх/недостатніх товарів та послуг в торгівлі промисловими товарами
Назвали 12,1 % опитаних.
(сума перевищує 100%, тому що респонденти могли назвати декілька варіантів)
%
1. Асортимент 11,1
2. Інше 1,0
Немає відповіді 87,9
Серед відсутнього асортименту респонденти називали необхідний одяг та взуття, велосипеди та будматеріали. Крім того. дехто скаржився на якість товарів, які продаються.
Наприклад:
• одяг, посуд, будматеріали
• сучасний діловий молодіжний одяг
• велосипеди
• торгівля одягом та взуттям - лише по п’ятницям
• відсутність тканин
• низька якість
• торгівля товарами місцевого виробництва
• відсутність продажу живих квітів
• недостатня кількість товарів легкої промисловості
Перелік відсутніх/недостатніх товарів та послуг в торгівлі господарчими товарами та побутовою хімією
Відповідь на питання дали 3,9%. Наведемо всі відповіді респондентів.
• дорого
• відсутність широкого вибору товарів
• асортимент
• відсутнє все
• будівельні матеріали
• немає різноманітності
• у селі нема де купити цегли
• рівень обслуговування
• налагодити продаж
Перелік відсутніх/недостатніх товарів та послуг в торгівлі побутовою технікою
Відповідь на це питання дали 13,8% опитаних. Всі висловлювання респондентів стосувались асортименту техніки. Наведемо їх без змін:
• електроніка, комп’ютери і взагалі вся техніка
• відсутність комп’ютерної техніки
• аудіо -, відеотехніка, мобільні телефони
• інформування населення про мережу магазинів наявність та можливість доставки товарів
• кухонна техніка
• відкриття торгових площ не тільки в райцентрах, але й інших населених пунктах
• телевізори, газові плити
• відсутність даної послуги в більшості населених пунктів
• фотоапарати, телефони, холодильники, телевізори
• електротовари
Перелік відсутніх/недостатніх товарів та послуг в роботі перукарень, косметологічних салонів
Назвали 18,4% опитаних. Найбільша частина висловлювань відносилась до відсутності в селищах таких послуг взагалі.
(сума перевищує 100%, тому що респонденти могли назвати декілька варіантів)
%
1. Перукарні на селі 9,7
2. Косметологічний кабінет 5,1
3. Спеціалісти 5,1
4. Манікюрний кабінет 2,2
Немає відповіді 81,6
Висловлювання респондентів:
• в районі зовсім немає косметичних салонів
• немає косметологічних послуг
• низький рівень спеціалістів
• надання послуг манікюру та педикюру
• немає місцевих спеціалістів
• виїзне обслуговування сільського населення
Перелік відсутніх/недостатніх послуг в побутовому обслуговуванні
Зазначили 20,3% учасників опитування.
(сума перевищує 100%, тому що респонденти могли назвати декілька варіантів)
%
1. Ремонт побутової техніки 8,2
2. Пошив та ремонт одягу 3,9
3. Ремонт взуття 3,6
4. Будинок побуту 2,2
5. Лазня 1,0
6. Інше 7,3
Немає відповіді 79,7
Для ілюстрації таблиці наведемо найбільш цікаві та влучні висловлювання респондентів щодо необхідних послуг:
• взагалі немає послуг
• ремонт побутової техніки
• лазня з парилкою
• прокат спортінвентаря, побутової техніки
• не працює побутовий комбінат
• всі побутові послуги - лише за межами міста
• стіл розкрою
• організувати виїзд по селах для ремонту техніки
• пошив одягу, ремонт взуття
• станції технічного обслуговування приватної техніки
• електромережі та щитові підстанції в аварійному стані
• майстри по ремонту дуже повільно виконують роботу
• комп’ютерна техніка та її обслуговування
• вивіз сміття
• побутове обслуговування на дуже низькому рівні
• інтернет, кабельне ТБ.
• ремонт велосипедів, авто тощо
• зала для проведення урочистих подій та родинних свят в сел. Замглай
Перелік відсутніх/недостатніх товарів та послуг в проведенні будівельних та ремонтних робіт
Відповіли на це питання 13,1% респондентів.
(сума перевищує 100%, тому що респонденти могли назвати декілька варіантів)
%
1. Ремонтні бригади 6,1
2. Будматеріали 1,9
3. Будівництво та ремонт доріг 1,5
4. Інше 3,5
Немає відповіді 86,9
Наприклад:
• відсутність будівництва житла
• фірма по ремонту квартир
• майстри з ремонту житла
• відсутність будматеріалів
• відсутність відповідних організацій
• будівництво нових асфальтованих доріг
• будівельні бригади широкого профілю
• немає альтернативи шабашникам
• відсутність доріг по селам
• малий асортимент будівельних матеріалів
• будівельні матеріали, сантехніка
• спецтехніка для будівництва
• відсутність ліцензованих організацій по ремонту
• ремонт квартир
• облаштування квартир, дизайн
• немає будівельних бригад, які можна було б наймати для ремонту будинку на селі
Перелік відсутніх/недостатніх товарів та послуг в сфері туризму
Відповідь на це питання дали 19,9%.
(сума перевищує 100%, тому що респонденти могли назвати декілька варіантів)
%
1. Відсутність самих послуг 11,4
2. Облаштовані зони відпочинку 4,8
3. Транспортна інфраструктура 2,2
4. Готелі 1,9
5. Інше 3,6
Немає відповіді 80,1
Наведемо деякі висловлювання респондентів:
• обладнання місць відпочинку й туризму згідно з санітарними нормами,
• транспортні розв’язки
• а хіба на території існує така сфера?
• взагалі немає представництв
• відсутність зони відпочинку
• зелений туризм на базі закритих шкіл
• маршрути вихідного дня
• побільше розвивати санаторії
• готелі, туристичні маршрути, розвиток народних ремесел
• умови для прийняття туристів
• відкрити базу відпочинку на березі Дніпра
• недостатньо місць для відпочинку дітей
• сільський відпочинок
• сімейний відпочинок
• туристичний центр, комплекс для риболовлі, мисливства
• не створена інфраструктура
• на низькому рівні організація поїздок учнів сільських шкіл
• розвиток турбаз в селах, де є належні об’єкти туризму
Перелік відсутніх/недостатніх товарів та послуг в юридичній підтримці
Назвали 18,4% опитаних.
(сума перевищує 100%, тому що респонденти могли назвати декілька варіантів)
%
1. Юридичні послуги 6,3
2. Нотаріус 5,8
3. Фахові юристи 5,3
4. Висока вартість послуг 1,7
5. Інше 2,4
Немає відповіді 81,6
Висловлювання респондентів:
• безкоштовна консультація
• за кожну таку підтримку - непомірна плата
• більше юристів-консультантів по земельним питанням
• юридична підтримка для підприємців
• покращити роботу нотаріусів
• населення юридично не захищене
• немає фахівців
• юридичні консультації для малозабезпечених
• захист прав споживачів
Перелік відсутніх/недостатніх товарів та послуг в роботі банків
На це питання відповідь дали 14,5% респондентів.
(сума перевищує 100%, тому що респонденти могли дати декілька варіантів)
%
1. Наявність та робота банкоматів 9,4
2. Послуг нема взагалі 1,0
3. Філій ощадбанку 1,0
4. Інше 3,3
Немає відповіді 85,5
Наприклад:
• часті збої в роботі банкоматів
• банкомат тільки в районі
• збільшити кількість банків та банкоматів
• дешеві кредити для молодих сімей
• філіал ощадбанку
• низький рівень обслуговування, черги, певні платежі
• філії банків є тільки в обласному центрі
• неможливо швидко на місці отримати кредитування
• рівень обслуговування, графік роботи
Відповідальності за подальший розвиток району
Відповідь на питання «Хто, на Вашу думку, повинен взяти на себе відповідальність за подальший розвиток району?» дали 97,6% опитаних, чий вибір розподілився таким чином:
Переважна більшість опитаних всю відповідальність за розвиток району покладають на владу: 69,7% - районну адміністрацію, 50,1% - районну раду і 49,6% - державу. Громада району та громадські організації несуть за це відповідальність на думку кожного п’ятого (22,3% та 13,1% відповідно). Найменше до цього причетні приватні підприємці (9,4%).
Вибір респондентів не залежить від їх статі та віку.
Про те, якою мірою в подальшому розвитку району зацікавлені самі учасники опитування свідчить наступна таблиця.
(сума перевищує 100 %, тому що респонденти могли обрати декілька варіантів)
%
1 Буду активно слідкувати за розвитком району, висувати різні ініціативи та пропозиції 13,6
2 Буду брати активну участь у запропонованих ініціативах або проектах 49,6
3 Буду працювати на своєму робочому місті особливо нікуди не втручаючись 31,5
4 Нічого робити не збираюся 3,4
5 Інше 1,2
Немає відповіді 4,6
Більшість респондентів збираються приймати участь лише у запропонованих ініціативах та проектах (49,6%) або просто працювати на своєму робочому місці (31,5%).
Самі висуватимуть якісь пропозиції лише 13,6%.
Нічого робити не збираються 3,4% опитаних.
При цьому висувати ініціативи та пропозиції збираються 18,5% чоловіків проти 10,8% жінок, і в той же час нічого не збираються робити 5,4% чоловіків проти 2,2% жінок. Тобто чоловіки є більш ініціативними, а жінки більш старанними.
Щодо віку респондентів, то найбільш ініціативними виявились найстарші респонденти (старші 60 років) – 40,0% та респонденти наймолодшої вікової групи до 30 років (20,7 %).
Своє власне майбутнє з майбутнім району пов’язують 76,9 % учасників опитування, 17,6% вагаються з відповіддю і тільки 5,5 % не збираються надалі жити на території району. Більш детальний аналіз проказує, що наміри респондентів залежать від їх віку.
Серед наймолодших респондентів до 30 років 39,0% збираються пов’язати своє майбутнє з Ріпкинським районом, а 13,6 % - ні. Найбільше в цій віковій групі тих, хто вагається з вибором відповіді (47,5%).
В інших вікових групах доля тих, хто збирається і надалі жити в районі, складає більше 80%, а тих, хто не збирається, не перевищує 6,0 %.
Основні причини небажання пов’язувати своє майбутнє з районом мають наступний вигляд:
(сума перевищує 100 %, тому що респонденти могли обрати декілька варіантів)
Крім того, респонденти вказували на відсутність житла, погано розвинуту соціальну та розважальну сфери, поганий стан екології, відсутність належної інфраструктури.
Для ілюстрації діаграми наведемо деякі висловлювання респондентів:
• відсутні перспективи кар’єрного росту, я не можу себе тут реалізувати
• немає роботи, розвиток дітей на слабкому рівні, низький рівень життя, культури та освіти
• Богом проклятий район, у якому при владі кращі з найкращих совкові працівники, які не здатні мислити по новому
• у безробітного немає майбутнього
• жодних перспектив для працевлаштування та проживання хоча б на середньому рівні
• тому що район не є перспективним, відсутність робочих місць, освітня сфера також незадовільна
Респондентам було запропоновано шість висловлювань, якими вони б могли охарактеризувати свій район. Вибір респондентів розподілився таким чином:
(сума перевищує 100 %, тому що респонденти могли обрати декілька варіантів)
Кожен третій вибір респондентів (31,5%) був відданий на користь найбільш очевидної характеристики «район, в якому я просто живу».
Третина опитаних (31,0%) наголосили на існуванні проблем в районі, в якому немає перспектив (14,3 %) і важко себе реалізувати (8,4%).
Найменше голосів респонденти віддали варіантам «я хочу, щоб тут жили мої діти» (13,5%) та «я пишаюсь своїм районом» (4,4%).
При цьому існують певні розбіжності у виборі характеристик району в залежності від статі та віку респондентів.
Так, серед чоловіків, більше, ніж серед жінок, тих, хто хоче, щоб тут жили його діти (20,0% проти 9,0%), а також більше тих, кому важко реалізуватися в районі (11,2% проти 6,4%). Більшість жінок відмітили варіант «район, в якому я просто живу» (36,5% проти 24,1% серед чоловіків).
Щодо впливу віку респондентів на їх вибір, то варіант «я хочу, щоб тут жили мої діти» обрали найбільше респондентів у віці старше 60 років (26,7%), а найменше – у віці від 18 до 30 років (8,2%).
Пишаються своїм районом теж найбільше респондентів старшого віку (26,7%), а найменше у віці 31-40 років (1,0%).
Варіант «я тут просто живу» частіше обирали респонденти у віці від 40 до 50 років (38,2%).
Найважче реалізуватися в районі наймолодшим респондентам до 30 років (19,7%).
Майбутнє району
На прохання уявити собі, яким вони хочуть бачити свій район через 10 років своє уявлення написали 77,0% учасників опитування. На думку респондентів район має набути наступних характеристик:
Я хочу бачити свій район –
(сума перевищує 100 %, тому що респонденти могли обрати декілька варіантів)
%
1. Розвинутим 29,8
2. Таким, що процвітає 18,6
3. Забезпеченим робочими місцями 12,6
4. Перспективним 10,2
5. Багатим 7,3
6. Економічно незалежним, самостійним 3,6
7. Зі своєчасною виплатою зарплати 2,7
8. З кращою демографічною ситуацією 2,4
9. Екологічно чистим 2,4
10. З відповідальним керівництвом 1,5
11. Успішним 1,2
12. Інше 16,5
Немає відповіді 23,0
Наведемо деякі оптимістичні висловлювання респондентів для ілюстрації таблиці.
• багатим та процвітаючим з відповідальним керівництвом
• як один із районів, де розвивається промисловість, збережені історико-культурні цінності, левову частку продукції виробляють приватні підприємці
• таким, в якому б жили мої діти та внуки
• без похилої лінії занепаду
• хотів би бачити як один із штатів Америки
• екологічно чистим, з розвинутою деревообробною промисловістю та туристично-рекреаційною зоною
• з високорозвиненим виробництвом корисних копалин та будівельних матеріалів, та розвинутою деревообробною промисловістю та туризмом
• таким, в якому хотілось би залишитись жити
• розвиненим в усіх напрямкам з високим рівнем і доступністю медичних послуг
• з більш-менш нормальними дорогами, з чистою екологією, достатньою з/п
• з розвинутими соціальними та економічними сферами, високим рівнем життя та народжуваності
• з працюючими підприємствами та розвинутою інфраструктурою
• зручним для проживання, привабливим для інших
• розвинутим, зі зниженою смертністю
• в якому працюють підприємства, відсутнє безробіття, і люди відносно впевнені у завтрашньому дні
• з розвинутою економікою, населеним молодими сім’ями, які успішно реалізують себе, мають житло, умови для відпочинку, розвиток зеленого туризму
• зі стабільно працюючими сільським господарством та промисловими підприємствами, належним медичним обслуговуванням
• з розвинутою економікою, чисті вулиці в усіх населених пунктах, порядок біля кожного будинку
• євро-район з високим рівнем обслуговування в усіх сферах, без проблем, з перспективами, з чудовим парком для дітей. Хочу пишатися своїм районом
• з перспективними селами, де будуть робочі місця, багато молоді, з розвинутою зоною відпочинку на річках та озерах
• з цікавим культурним відпочинком молоді, розвитком усіх сфер народного господарства, із здібними, освіченими з добрим серцем керівниками, які поважали б кожну людину як особистість
• густонаселеним людьми, які б мали роботу, народжували дітей, були щасливі та заможні
• економічно розвиненим, в якому б цінили людину й прислуховувались до неї
• самодостатнім, з більшою кількістю асфальтованих доріг та більш високим рівнем життя всього району
• найкращим в області, щоб були всі задоволені життям залишити дітям добротний спадок
• більш процвітаючим, щоб не занепадали села, були в селі медицина, працювали школи
• з обробленими полями, гарними дорогами, працюючою соціально-економічною сферою з включеними ліхтарями у вечірній час
• газифікованим, з гарними дорогами
• з відродженими селами, тваринницькими фермами, з полями, що обробляються і налагодженим збутом продукції
• в якому ставлення до людей більш чуйне, цивілізоване, а самих людей більш набожними
• щоб смертність не перевищувала народжуваність, припинити занепад села
• з туристичними базами для відпочинку, санаторіями, мисливськими угіддями
• де люди мають пристойні зарплати та пенсії, належні умови побуту, праці та відпочинку
• розвинутим, з високим рівнем життя, сільським господарством, транспортним обслуговуванням всього району і газифікованим
• район, в який хочуть іти інвестори з великою кількістю робочих місць
• екологічно чистим, стабільним
• щоб життя було краще ніж в інших районах, потрібна робота, гідна зарплата, гідний відпочинок, медичне обслуговування, освіта та забезпечення молодої сім’ї житлом
• вся земля обробляється, працюють переробні підприємства, розвинений туризм, населенню надаються якісні послуги
• економічно та соціально розвиненим, з дотриманням законності, правомірності вирішення, економічних, політичних, соціальних питань
• з сильними підприємствами сільськогосподарських, будівельних виробів, з заможними сусідами, які заробляють гідну велику зарплату
• автомобільні дороги у зразковому стані до кожного села, транспортне сполучення з кожним селом району, забезпечення природним газом, повня зайнятість працюючих
• розвиненим, з гарними дорогами, прибраним сміттям, адже через нього проходить шлях із-за кордону
• економічно розвинутим та самодостатнім, з якого можна було б брати приклад
• без бюрократів та корупціонерів
• з усіма вирішеними проблемами, які згадувались
• модернізованим
• без бюрократів та хабарників, доступними лікуванням, освітою, працюючими підприємствами
• зеленим, заасфальтованим містом, привабливим для туристів
• з потужною промисловістю та міцним сільським господарством
• у складі сусідньої розквітаючої Білорусі під керівництвом Лукашенко (Добрянка)
• хочу ним пишатися
• в якому немає проблем для його жителів
• забезпеченим в усіх галузях
• багатим та густонаселеним, туристичним та екологічно чистим
• процвітаючим з розвиненим рівнем медичного обслуговування, освітою, розвитком с/г
• більшою мірою щасливим
• гарно обустроєним в усіх сферах
• міцно стояти на ногах і продовжувати розвиватися
• економічно міцним, квітучим, з високим рівнем життя людей
• безпечним
• індустріальним
• районом для людей
• одним з найкращих в області в усіх сферах
• район з розвинутим аграрно-промисловим сектором
Говорячи про свій погляд на майбутнє району, респонденти не тільки фантазували про те, яким би вони хотіли бачити свій район, але й ностальгічно згадували ті часи, коли він уже мав непоганий розвиток.
• кінець 70-х початок 80-х років минулого століття й навіть краще
• таким, яким він був до 1990 року
• хоч би таким, яким був при радянський владі до 1991 року
Крім цього були й такі респонденти, хто вже не вірить у те, що район ще може розвиватися і поліпшити своє становище, і вбачають його перспективи у тому, щоб він хоча б зовсім не зник з карти України зважаючи на похилий вік переважної більшості його жителів та існуючу демографію.
• хоча б таким, як є сьогодні, тому що не бачу особливих перспектив
• нічого не зміниться
• дивлячись на демографічну ситуацію, на відношення влади району та держави, можливо й зовсім зникне з карти області
Таким чином, незважаючи на всі проблеми, які сьогодні існують в районі та державі, демографічний стан, більшість респондентів все ж таки не втрачають надію на подальший розвиток і оптимістично дивляться в майбутнє.