Одним із пріоритетів розвитку освіти в регіоні є рівний доступ до якісної освіти, який забезпечується дошкільною, повною загальною середньою, позашкільною, професійною (професійно-технічною), фаховою передвищою та вищою освітою. 

        

Дошкільна освіта

В області функціонує 445 закладів дошкільної освіти (в тому числі 3 заклади приватної форми власності), у яких виховується 26756  дітей.

Подальший розвиток мережі закладів дошкільної освіти спроєктовано в реалізації Програми економічного і соціального розвитку Чернігівської області на 2021 рік (заплановано відкрити 2 ЗДО та 2 групи).

Також в області реалізовується програма Президента України «Велике будівництво» (далі – Програма), завдяки якій можливе покращення інфраструктури регіону.

У рамках Програми урочисто відкрито:

  • 28 серпня 2020 року - дошкільний підрозділ на базі Черешенського ліцею (40 вихованців);
  • 20 жовтня 2020 року - ЗДО №8 «Кручайлик» Ніжинської міської ради (40 місць).

Завершено роботи з реконструкції Бобровицького дошкільного навчального закладу «Золотий ключик» та Сосницького дошкільного навчального закладу «Сонечко».

На черзі завершення енергоефективної реновації Менського дошкільного навчального закладу «Сонечко» (капітальний ремонт).

Крім того, відповідно до рішень органів місцевого самоврядування відновлено діяльність:

  • ДНЗ «Берізка» Талалаївського району;
  • дошкільного закладу на базі Деревинської загальноосвітньої школи                І-ІІІ ступенів Городнянської районної ради.

Загалом у закладах дошкільної освіти області, протягом 2020 року, створено 372 місця.

Завдяки проведеній роботі значно вдалося зменшити завантаженість закладів: на 100 місцях із 113 у 2017 році до 98 у 2020 році (у містах – 109, у сільській місцевості – 66).

Як результат, рівень охоплення дітей дошкільною освітою віком від 3 до 6 років у порівнянні з 2017 роком (94,9%) зріс майже на 3% та становить 97,3% .

Заслуговує на увагу розвиток приватної ініціативи у сфері дошкільної освіти. У містах Чернігів функціонують приватні заклади дошкільної освіти та студії раннього розвитку, що збільшує відсоток охоплення дітей відповідного віку дошкільною освітою.

 

 

Загальна середня освіта

У 2020/2021 навчальному році в області функціонують 463 заклади загальної середньої освіти з контингентом 96,1 тис. учнів, у тому числі у сільській місцевості - 319 закладів, в яких навчаються 24,0 тис. учнів. Вперше сіли за парти 9,0 тис. першокласників.

Модулювання мережі освітніх послуг

На виконання доручення Прем'єр-міністра України Гончарука О.В. від 18.10.2019 №36399/0/1-19 за результатами селекторної наради під його головуванням, яка відбулася 17.10.2019, Управлінням освіти і науки облдержадміністрації проведено моделювання мережі освітніх послуг. Освітню мережу погоджено Міністерством освіти і науки України.

Карта мереж надання публічних послуг http://bit.ly/33wvp24

Методики моделювання мереж надання публічних послуг http://bit.ly/35KAHZN

 

Створення мережі опорних закладів

В області функціонують 45 опорних шкіл та 27 філії. Вживаються заходи щодо покращення функціонування закладів загальної середньої освіти, зокрема опорних закладів області, шляхом удосконалення їх матеріально-технічної бази (оснащення сучасними предметними кабінетами, комп’ютерним та мультимедійним обладнанням), забезпечення організованим підвозом учнів і педагогічних працівників до опорної школи й у зворотному напрямку.

   

Щодо розвитку інклюзивної освіти на Чернігівщині

 

Однією з основних моделей навчання дітей з особливими освітніми потребами є їх інтеграція в освітній простір. В області простежується позитивна динаміка організації інклюзивного навчання.

У 2020 році у 49 закладах дошкільної освіти функціонує 80 інклюзивних груп, в яких виховується 129 дітей з особливими освітніми потребами, освітній процес забезпечують 82  асистентів вихователя.

У 161 закладі загальної середньої освіти діють 419 класів з інклюзивним навчанням, де навчаються 535 дітей, освітній процес забезчують  409  асистентів вчителя.

В області функціонують 7 навчально-реабілітаційних центрів та 1 спеціальна школа для дітей з порушеннями зору, слуху й інтелектуального розвитку, в яких здобувають освіту 763 дітей з особливими освітніми потребами, у тому числі з інвалідністю.

В області вжито заходів щодо реформування існуючої системи психолого-медико-педагогічних консультацій (ПМПК) у сучасні інклюзивно-ресурсні центри, які покликані допомагати дітям отримати якісну освіту.
Відповідно до постанови  Кабінету Міністрів України від 12.07.2017 №545 «Про створення інклюзивно-ресурсних центрів» функціонують 15 інклюзивно-ресурсних центрів у  містах Чернігів, Прилуки, Ніжин, Бахмацькому, Борзнянському, Ічнянському,  Ніжинському, Ріпкинському, Чернігівському районах, Бобровицькій, Варвинській, Городнянській, Менській, Носівській, Талалаївській ОТГ.

Обласну психолого-медико-педагогічну консультацію реорганізовано в ресурсний центр підтримки інклюзивної освіти.

Крім того, створено 12 медіатек та 18 ресурсних кімнат у закладах загальної середньої освіти.

Проводиться робота щодо залучення дітей з особливими освітніми потребами до занять у закладах позашкільної освіти, в яких майже 200 дітей відповідної категорії відвідують гуртки та секції.

Вживаються заходи спрямовані на розвиток матеріально-технічної бази закладів освіти, слід зазначити, за значної фінансової підтримки держави.

Встановлюються пандуси відповідно до будівельних норм, купуються мобільні гусеничні підйомники. Для підвозу учнів з інвалідністю здійснюється закупівля спеціалізованих автобусів. 

     

Обдарована дитина

   

Важливою складовою комплексної програми пошуку, навчання, виховання інтелектуально обдарованих дітей та молоді є їх участь у конкурсі-захисті науково-дослідницьких робіт учнів-членів Малої академії наук України, учнівських олімпіадах, інтелектуальних конкурсах.

За інформацією місцевих органів управління освітою у районах, містах, об’єднаних територіальних громадах області встановлено та виплачуються 127 річних стипендій та 398 премій обдарованим учням, які стали переможцями всеукраїнських та міжнародних інтелектуальних змагань.

У січні-лютому 2020 року в області проведено обласний етап Всеукраїнських учнівських олімпіад із 18 навчальних предметів. Учасниками ІІІ етапу олімпіад стали 1 677 учнів 7 – 11 класів, які представляли 43 команди. За рішенням журі визначено 691 переможця, які вибороли 64 дипломи І ступеня, 209 – ІІ ступеня та 418 - ІІІ ступеня.

Цьогоріч 2 учні спеціалізованої загальноосвітньої школи  І–ІІІ ступенів № 2 з поглибленим вивченням іноземних мов м. Чернігова стали переможцями Всеукраїнської учнівської Інтернет-олімпіади з інформаційних технологій (дипломи ІІ та ІІІ ступеня).

У лютому поточного року відбувся обласний етап Всеукраїнського конкурсу-захисту науково-дослідницьких робіт учнів-членів Малої академії наук України. До участі в II етапі конкурсу-захисту було направлено 269 робіт переможців І етапу із закладів загальної середньої освіти. За рішенням журі дипломами І ступеня нагороджено 41 конкурсанта, II ступеня - 60, III ступеня – 64.

Учнівська та студентська молодь області є активними учасниками міжнародних мовно-літературного конкурсу імені Тараса Шевченка й конкурсу з української мови імені Петра Яцика.

В обласному етапі Х Міжнародного мовно-літературного конкурсу учнівської та студентської молоді імені Тараса Шевченка взяли участь 144 здобувачів освіти. 12 учасників у фінальному етапі вибороли перемогу.

В обласному етапі конкурсу з української мови імені Петра Яцика взяли участь 192 здобувачів освіти, у підсумковому – 36. Перемогу у конкурсі здобули 3 учні закладів загальної середньої освіти області.

             

Програма «Шкільний автобус»

   

У 2020/2021 навчальному році усіма видами організовано безперебійний підвіз 9 142 учнів сільської місцевості, що становить 100% від потреби. Для підвозу задіяно 318 транспортних одиниць, з них шкільних автобусів – 305. Підвіз здійснюється з 1055 населених пунктів за 410 маршрутами. Добовий пробіг шкільних автобусів становить понад 20 тисяч кілометрів. Потребує ремонту понад 900 км під’їзних доріг.

         

У системі освіти області сьогодні функціонують сім закладів позашкільної освіти обласного підпорядкування, кожний з яких виступає організаційним центром з методичної, організаційно-масової роботи, національно-патріотичного виховання для інших закладів системи освіти за своїм напрямом.

Значна частина програм і акцій, започаткованих закладами позашкільної освіти обласного підпорядкування, є складовою освітнього процесу дітей та учнівської молоді області:

до 100-річчя Української революції 1917-1921 років Центром національно-патріотичного виховання, туризму та краєзнавства учнівської молоді започатковано обласну пошуково-дослідницьку експедицію «Чернігівщина в Українській революції 1917-1921 років»;

для реалізації основних принципів Концепції національно-патріотичного виховання у Чернігівській Малій академії наук учнівської молоді створено мережу гуртків морально-духовного та громадянського спрямування, де юні науковці поглиблено вивчають процеси та явища історії України, формують пізнавальну, практичну, творчу і соціальну компетентності, необхідні для проведення самостійних історичних досліджень;

кращому пізнанню традицій і звичаїв рідного краю сприяє проведення Чернігівською обласною станцією юних натуралістів започаткованої у 2018  році обласної заочної виставки-конкурсу «Хлібом славиться Чернігівська земля», учасники якої представляють на розгляд журі традиційну обрядову випічку Полісся за оригінальною рецептурою та навіть хлібні вироби часів Голодомору;

за ініціативи обласного Центру науково-технічної творчості учнівської молоді проводяться змагання з автомодельного спорту (трасові моделі) «Кубок пам’яті Небесної Сотні», на які вже не один рік вшанувати пам'ять новітніх українських Героїв до нашого міста приїздять спортсмені з різних регіонів України, Республіки Білорусь, Латвії та Литви. Для вихованців станцій юних техніків області започатковано відкриті щорічні змагання повітряних зміїв «Крила надії», авіамодельного спорту «Мирне небо України»;

засобами мистецтва виховують почуття патріотизму, любові до свого народу, історії і культури у дітей та учнівської молоді педагоги Чернігівського обласного Палацу дітей та юнацтва. Патріотичні проєкти, проведені за ініціативи педагогів, сприяють соціальному становленню дітей та молоді як рівноправних членів суспільства, розвитку кращих рис українця-патріота, здатного до самостійного мислення, суспільного вибору і діяльності, спрямованих на процвітання України.

Формуванню активної життєвої позиції, вмінню відстоювати свої погляди сприяє робота обласної ради старшокласників та міського учнівського парламенту, що функціонують на базі обласного Палацу дітей та юнацтва.

Беручи участь у реалізації соціально значущих проєктів, програмах, конкурсах, діти набувають певного життєвого та соціального досвіду, формують свої організаторські вміння, креативні якості, і, найголовніше, усвідомлюють важливість цієї справи. Учнівське самоврядування сприяє життєвому самовизначенню дітей, розкриває перед ними світ людських взаємин у всій їх складності й суперечливості. 

 

 

  Заклади позашкільної освіти обласного підпорядкування